Politiskt ställningstagande

Liberalism.

När jag röstade första gången i livet i valet i september 1994 så röstade jag på Miljöpartiet på alla tre nivåer, både kommun, landsting och riksdag. Jag röstade blankt i EU-folkomröstningen eftersom jag tyckte att både Ja och Nej-sidan beskrev att gå med i EU som helvetet självt, det verkade inte rimligt varken det den ena eller andra sidan. Jag röstade på Miljöpartiet på alla tre nivåer ända fram till och med valet 2002.
Jag har röstat på Miljöpartiet i alla val till Europaparlamentet och jag röstade nej till euron.

I valet 2006 så röstade jag på Folkpartiet i kommun och landstingsvalet och Centerpartiet i riksdagsvalet. 2006 så röstade jag som jag gjorde först och främst så var jag så in i helvete förbannad på Göran Perssons satans attityd mot andra politiker och journalister, hans överlägsna, nedlåtande attityd.

Valet 2010 blir det svåraste hittils eftersom jag har kommit fram till att jag är liberal med ett väldigt starkt miljöengagemang. Men om jag nu är liberal, då passar väl Centerpartiet, Folkpartiet eller för den delen Moderaterna bra, kanske någon frågar? Men på två områden, eller kanske tre, så är ju alla de tre partierna inte alls liberala, enligt mig.

Politiken måste ha många gränser, en sådan väldigt viktig gräns är den myndiga egna kroppen. Vad jag som myndig människa gör med min egen kropp måste vara helt och hållet upp till mig själv, ingen annan. Och en utgångspunkt för vad som ska vara lagligt eller moraliskt rätt eller fel måste vara hur man svarar på följande fråga: Skadar denna handling någon annan människa eller inte?

Är svaret nej, så måste det vara lagligt. Efter att ha sett tv-programmet ”Cops” (ett enligt min mening på många sätt ytterst märkligt program), efter att ha sett ”Maria full of grace” och en dokumentärfilm av Tom Aland (jag kommer tyvärr inte ihåg titeln, men den handlar om en hemlös kvinna) så har jag kommit fram till att ”Kriget mot drogerna” måste avslutas. Nu.

Marijuana, hash, amfetamin, LSD, exstacy, kokain, opium och till och med det fruktade heroinet måste legaliseras och juridiskt bli som vilka andra varor som helst.

Men de är ju livsfarliga, allt kommer att gå åt helvete, tänker nog en del nu.

Jo, låt oss för ett ögonblick för disskussionens skull säga att de är fullständigt livsfarliga.
Men kriget mot drogerna är ohållbart, det går inte att fortsätta längre. De som vill att droger ska fortsätta att vara förbjudna säger att det gör att det 1. minskar dödsfall 2. minskar mänskligt lidande.
Men bara rent matematiskt så är det ohållbart. Om man gör en enkel jämförelse med det antal miljarder kronor som DEA, den amerikanska drogpolisen, kostar varje år och det antal liv som man eventuellt räddar så kommer man, eller i varje fall jag, fram till att det inte finns några som helst rimliga proportioner. Det är dessutom extremt svårt att bevisa att till exempel DEA faktiskt räddar liv. Eller minskar mänsklig misär.

Jag tror inte som vissa som förespråkar en legalisering att allt skulle bli ”guld och gröna skogar” om de droger som idag är förbjudna blev lagliga. Jag tror att många människor skulle lida fruktansvärt även efter en legalisering.
Men det går inte att hålla på såhär längre. Jag har många fler argument men återkommer med de i framtida inlägg.

Så om det fanns ett miljöradikalt parti som vill legalisera droger så skulle jag rösta på det i höst. Men de måste också vilja legalisera prostitution. Jajamensan, ni läste rätt. Är han galen? Står han på torskarnas sida?

Nej, det handlar inte om att stå på de slemmiga torskarnas sida. Det handlar om helt andra saker. Jag återkommer om det i kommande inlägg.

Om nlpmannen

Oscar Solberger, 34 år, väldigt fascinerad av NLP. Jag älskar teater, film, musik, böcker och att resa. Jag är med i Nätverket svart måndag, Greenpeace, Humanisterna, Liberatis kärntrupp, mailinglistan Djungel och ser mig som liberal med många gröna drag.
Det här inlägget postades i Frihet, Harm reduction, Liberalism, Liberati, Miljö, Miljöpolitik, Narkotika, Narkotikapolitik, Politik, Skademinimering, Skademinskning, Skadereducering. Bokmärk permalänken.

Kommentera

