Om NLP

En NLP-guru.

Efter att ha svurit eder och förbannelser i 30 minuter för att jag inte kunde komma åt min blog så skriver jag nu äntligen (äntligen för mig, tyvärr för er läsare:-) det andra inlägget. Jag är alltså väldigt intresserade av psykologi, hypnos och NLP. Dock har jag vissa frågor och invändningar mot NLP. När jag läset Anthony Robbins bok ”Din gränslösa styrka” så börjar jag undra vissa saker. Alltså, till största delen så tror jag att NLP fungerar men vissa saker verkar konstiga. Till exempel, inom NLP så använsder man begreppet ”mönster”. Väldigt förenklat så innebär det att brukar man tänka på ett visst sätt, så blir det på det viset och man kommer att agera och ha ett kroppsspråk som är sådant som ens tankemönster. Alltså, ser Stefan Holm framför sig och arbetar in ett mönster att han hoppar över ribban, då kommer han att göra det. Tänker han, och framförallt brukar han tänka att han river ribban, då kommer han att göra det. Och om då till exempel en människa som väger ohälsosamt mycket och har en svaghet för choklad tänker sig en bild av en stor, smaskig chokladkaka av personens absoluta favoritmärke fast med massa hår och skalbaggar på, så kommer han eller hon att äta mindre choklad. Förenklat, men ungefär så har jag förstått detta med mönster. Och Anthony Robbins återkommer gång på gång till att det är ens inställning till känslor, tankar och så som avgör om vi ska må bra och må de mål vi har satt upp för oss själva. Men, innebär detta att jag inte har någon egen, genuin smak (här i både bokstavlig och överförd betydelse, både att jag gillar äpple och bilar tillverkade i USA på sent 1950-tal) eller personlighet? Innebär detta med att göra nya mönster att det bara är mina invanda tankemönster som gör att jag är emot rasism? Och den här väldigt tjocka människan som hade problem både med vuxendiabetis och värk i knäna, om hon eller han gick ner kraftigt i vikt, började träna och äta nyttigt och så, kommer den personen inte att kunna äta chokladkaka ens på sin 30-årsdag eller bröllopp? Alltså, har inte människor någon kärna? Är alla våra personligheter, smaker, åsikter, känslor, tankar och värderingar bara påhitt?
Den andra invändningen mot NLP är att det verkar för enkelt för att vara sant. Alltså, om det bara krävdes att man körde lite NLP-övningar i några veckor för att nå harmoni, framgång och lycka, varför finns det i sådana fall så många olyckliga människor? Nu säger inte Anthony Robbins direkt att det räcker att ”köra lite NLP-övningar i några veckor” för att alla ens problem ska lösas och att allt ska bli fantastiskt bra och man når Nirvana. Men metoder som verkar för enkla för att vara sanna är ofta det. Ja, inte bara metoder för den delen.
Sedan undrar jag: Låt oss föreställa en värld där 100 % av världen kan allt om NLP, skulle det fungera då? Person 1:”Hej, jag tänkte ta och köra lite primeing på dig, är det okej eller?” Person 2: ”Javisst, inga problem. Du förresten, om jag börjar att följa ditt kroppsspråk i fem minuter så kan ju du följa mig sedan i fem minuter”. Person 1:”Javisst, inga problem. Japan bara en fråga till dig, vilket land vill du helst åka till just nu, Sydafrika eller Japan?”. Henrik Fexeus svarade ungefär att den frågan inte går att svara på eftersom det är så hypotetiskt att tänka sig att alla känner till alla NLP-tricks, men jag tycker ju att även väldigt hypotetiska frågor är intressanta att få svar på. Funkar NLP bara så länge ganska få människor kan det?
Och till sist så framträder en ganska konstig människosyn i åtminstone den bok jag har läst om NLP av Anthony Robbins, inte så mycket i Henrik Fexeus ”Konsten att läsa tankar”. I Neil Strauss bok ”Spelet” så är människosynen ganska trist. Okej, läs: kvinnosynen. (Jo, jag tycker att ”Spelet definitivt handlar om NLP).I Anthony Robbins ”Din gränslösa styrka” så framträder en idealmänniska som är superglad, munter, positiv och optimistisk 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året. Dessutom ska man aldrig någonsin, under några som helst omständigheter ens nämna omständigheter. Alltså, jag tycker inte heller om att skylla ifrån mig eller andra som gör det men om min fru har tagit barnen med sig och åkt till Nya Zeeland, frukostflingorna och yogurten är slut, när man rostar brödet så blir det kortslutning i brödrosten och så börjar huset ringa, man hinner inte ens påbörja släckningen förräns huset är övertänt, mobiltelefonen ringer och det är chefen som sparkar en från jobbet som man älskar och har haft i 12 år, bensinen i bilen är slut och ens plånbok är inne i det brinnande huset, tanden i höger överkäke har plötsligt börjat tokvärka och när brandkåren kommer fram är huset nerbrunnet för 30 minuter sedan. Alltså, finns det enligt NLP folket inte någon enda människa som har det kämpigt och svårt, handlar verkligen allt om att man har fel inställning och inte har gjort sina NLP-övningar?
Och de inbundna då? alltså, de människor som luktar fräscht, är hjälpsamma och generösa men som faktiskt tycker att det är roligare att läsa böcker och fundera än att snacka med folk?
De kanske inte har något intressant att säga? Jag har träffat flera människor genom livet som har varit inbundna och inte sagt så mycket, men som i det de faktiskt har sagt har visat sig varit väldigt trevliga, snälla, intressanta och empatiska människor. Tycker NLP-folket att det är fel att vara sådan?
Jo, och förresten: Kan alla människor bli framgångsrika, med eller utan NLP? Alltså, av rent matematiska skäl. Är det inte så att det kan inte finnas en miljard advokater eller 200 miljoner rockstjärnor som tjänar minst 20 miljoner kronor per år? Alltså, bygger inte NLP (och andra ”fåettbättreliv”-tekniker) på att en ganska stor mängd människor ser framgång som att vara städare, vaktmästare eller taxichauförrer?
Trots detta gillar jag NLP. 🙂

Om nlpmannen

Oscar Solberger, 34 år, väldigt fascinerad av NLP. Jag älskar teater, film, musik, böcker och att resa. Jag är med i Nätverket svart måndag, Greenpeace, Humanisterna, Liberatis kärntrupp, mailinglistan Djungel och ser mig som liberal med många gröna drag.
Det här inlägget postades i Beteendevetenskap, Dröm, Filosofi, Framgång, Hypnos, Kommunikation, Kultur, Kunskap, Ledarskap, Litteratur, Livsfilosofi, Mål, Målbilder, NLP, Påverkan, Positivt tänkande, Psykologi, Vetenskap. Bokmärk permalänken.

Kommentera

