Jag vill flytta till Springfield!

Homer Simpson

Homer Simpson

I USA 1987 så började ett underhållningsprogram kallat ”The Tracy Ullman Show” att sändas på TV. Ett av de återkommande inslagen var korta tecknade filmer om en familj vid namn ”The Simpson”. 1989 så blev dessa filmer ett eget TV-program och varje avsnitt mycket längre. Resten är TV och underhållningshistoria!

Jag ääälskar ”The Simpsons”! Jag har skrattat så att jag har vikt mig dubbelt åt varenda avsnitt jag sett hittils! Jag älskar persongalleriet:

Den korkade, impulsstyrda, kortsiktiga, barnsliga, lättlurade, lata, skalliga, tjocka, munkätande och öldrickande 38-årige pappan Homer.
(Hans exakta ålder tvistar de lärde om, jag tror att han är 38 år men är inte säker).

Den jordbundne, vettiga och sansade Marge med sitt 1 meter höga, djupblå hår. Spädbarnet Maggie som hittils i seriens historia bara yttrat ett enda ord. (Är det kanske 3? Väldigt få i alla fall).

Den intelligenta, humanistiska men andligt och religiöst sökande 8 åriga Lisa.
Och så sist men inte minst, ärkebusfröet Bart. Han som mest av allt bara vill ha kul och som gärna ställer till med practical jokes men som innerst inne inte vill någon något ont.

Vi får även lära känna den korkade, lättlurade, lata och inkompetenta polisen Chief Wiggum, familjen Simpsons superkristna, ständigt glade, muntre, käcke och hurtige Ned Flanders.
Seriens ende genuint onde figur: Mr Charles Montgomery Burns, ägare av Springfields kärnkraftverk, mångmiljardär, född något av de sista åren på 1800-talet eller något av de allra första åren på 1900-talet. Han är självklart Homers chef. Hur Homer simpson har lyckats bli säkerhetskontrollant på ett kärnkraftsverk är en gåta.

Den ständigt arge, sure och bittre Moe Szyslak som äger och är bartender på Moe´s Tavern. Bart och Lisa busringer dit. Gång på gång på gång.

Jag älskar er! Och om Springfield fanns på riktigt så skulle jag faktiskt hellre vilja bo hos er än här i verkligheten.
Det finns visserligen många problem i Springfield. Det finns till och med mördare och annan ondska där. Men alla problemen och ondskan där är hanterbara, det ordnar sig på något vis.

På många sätt är helt enkelt fiktionsavdelningen på bokhandeln så mycket bättre än faktaavdelningen.
Om borgmästare Quimby läser detta, hur gör jag om jag vill flytta till din kommun? 🙂

Om nlpmannen

Oscar Solberger, 34 år, väldigt fascinerad av NLP. Jag älskar teater, film, musik, böcker och att resa. Jag är med i Nätverket svart måndag, Greenpeace, Humanisterna, Liberatis kärntrupp, mailinglistan Djungel och ser mig som liberal med många gröna drag.
Det här inlägget postades i Animerad film, Animerade serier, Fakta, Fiktion, Homer Simpson, Humor, Popkultur, Tecknad film, Tecknade serier, TV, Underhållning, Verkligheten. Bokmärk permalänken.

Kommentera

