Cannabis-snart lagligt i Kalifornien.

Hollywood-Kalifornien

Hollywood-Kalifornien

Marijuana

Marijuana

Om en vecka så hålls en folkomröstning i Kalifornien. Den handlar om huruvida marijuana och hasch ska få säljas lagligt till de över 21 år. Ställningen mellan Ja och Nej-sidan är jämn.

Jag personligen har svängt i frågan. Från att fram till och med ungefär 2006 ha varit för fortsatta förbud för cannabis och alla andra droger så har jag sett mängder med dokumentärfilmer, läst massor av bloggar och på andra sätt läst in mig på ämnet. Detta har övertygat mig om att vi i Sverige (och helst i alla övriga länder också) bör avkriminalisera/legalisera/liberalisera drogerna.
Det finns många starka argument varför jag tycker att kalifornierna ska rösta Ja men det viktigaste är att vårt sätt att hantera hela drogfrågan helt enkelt inte fungerar.

Tanken med nuvarande politik är att man genom förbud ska minimera eller helt få bort allt det negativa med cannabis och andra droger.
Det är bara det att de resultaten lyser med sin frånvaro. Man kan bli skadad av droger, det finns ingen tvekan om det, till och med av cannabis.

(De flesta som använder cannabis röker det. Att dra ner rök i lungorna av lågförbrända växtdelar, oavsett om det är växtdelar av Cannabis Sativa eller Nicotiana Vulgaris är ingen bra idé rent hälsomässigt).

Polisen och tullen i USA och Sverige lägger ner enorma mängder resurser, skattepengar, på att ta fast brukare och langare av människor som av olika anledningar använder cannabis. Myndigheterna lyckas i ena änden stoppa en smuggellast droger, i andra änden, i någon annan delstat eller i något annat landskap, så odlas det för fullt eller så lyckas man smuggla in cannabis minst motsvarande den mängd som nyss stoppades i andra änden av landet.

Dessa cannabisanvändare skadar inte någon annan än sig själva i sitt rökande. Och så kommer en ny last in, den stoppas eller inte, ett antal människor får åka i fängelse och så fortsätter det. År efter år.

Antingen så kommer cannabis in i Sverige eller USA olagligt. Utan någon som helst kontroll att köparna är myndiga eller att man får in några skattepengar. Eller så kommer det in lagligt och köparnas legitimation kontrolleras och verksamheten beskattas. Samma mängd kommer in eller odlas på plats i vilket fall som helst. Det är bara att välja.

Och några skador har inte inte minskat eller försvunnit tack vare nuvarande förbudspolitik.

Som jag ser det har vi helt enkelt nått vägs ände vad gäller narkotikafrågan, detta håller inte längre. Frågan är om den hittils förda politiken någonsin har uppnått några som helst positiva resultat.

Till detta kan ju läggas den krassa, kaliforniska, ekonomiska verkligheten: Delstaten håller på att bli bankrutt, är nära att tvingas lämna in ansökningar för konkurs. Nej jag vet, en delstat kan rent formellt inte gå i konkurs såsom ett företag går i konkurs men vore Kalifornien ett företag så skulle de gå i konkurs imorgon bitti. Ett av de få essen i rockärmen som Kalifornien har kvar för att överleva ekonomiskt är att legalisera cannabis, punktbeskatta på sätt få in inkomster till delstatskassan och börja beta av sina skulder. Utöver punkskatten så får man in skattepengar på att människorna som arbetar i coffeshoparna betalar skatt på sin lön och andra positiva effekter skattepolitiskt.

Och så kan man skära ner på den kaliforniska polisens jagande av jointrökare, smugglare och langare. Kanske kan man sparka några övertaliga poliser? 🙂

Jag har många fler argument till varför jag är drogliberal. Dock har inget av argumenten att göra med att jag tycker att det är en bra idé att ta droger. Jag tycker att droger är dåligt. Just därför är jag drogliberal.

Hoppas det blir Ja den 2:a november i Kalifornien!

Så att det mänskliga lidandet minskar lite!

Om nlpmannen

Oscar Solberger, 34 år, väldigt fascinerad av NLP. Jag älskar teater, film, musik, böcker och att resa. Jag är med i Nätverket svart måndag, Greenpeace, Humanisterna, Liberatis kärntrupp, mailinglistan Djungel och ser mig som liberal med många gröna drag.
Det här inlägget postades i Droger, Förmynderi, Harm reduction, Liberalism, Narkotika, Narkotikapolitik, Skademinimering, Skademinskning, Skadereducering. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Cannabis-snart lagligt i Kalifornien.

  1. Ping: Tweets that mention Cannabis-snart lagligt i Kalifornien. | Nlpmannen's Blog -- Topsy.com

Kommentera

