Handlar det egentligen om den hemska njutningen?

Marijuana

Marijuana

Nyligen debatterade Kristdemokraternas Maria Larsson och Camilla Lindberg från Folkpartiet Liberalerna i SVT om en cannabislegalisering i Sverige. Detta apropos folkomröstningen i Kalifornien den 2:a november om cannabis ska vara lagligt att inneha upp till 30 gram för personer över 21 år.

Maria Larsson var självklart mot någons som helst legalisering, libaralisering eller avkriminalisering. Camilla Lindberg var för åtminstone en avkrimalisering av innehav för eget bruk men om jag inte missförstod på sikt en full legalisering med 18-årsgräns.

Förutom att jag tycker att Larsson argumenterade väldigt dåligt så tyckte att jag anade flera budskap mellan raderna i dels hennes ansiktsuttryck, ögonrörelser och röst. Jag återkommer till detta.

Larssons argument var som jag ser det i huvudsak 4:

1.Cannabis är farligt. Bland annat så sänker det den kognitiva förmågan hos den regelbundna användaren. (En snäll tolkning av Larssons lösa vetenskapsreferenser för att jag är en snäll och generös person. Till och med mot meningsmotståndare). Det som är farligt ska vara förbjudet.

2. Eftersom det är förbjudet, på grund av sin farlighet, så är det ytterst få vuxna, barn och ungdomar som blir skadade av detta farliga ämne i Sverige. 3.Om det skulle bli lagligt så skulle först och främst alla Sveriges barn och ungdomar under 18 år börja röka kopiösa mängder cannabis samma dag som det blev lagligt.

4. Alla i Sverige har hittils varit överens om att alla droger förutom alkohol och tobak ska vara olagliga. Därför ska det även för all framtid råda 100%-ig konsensus om att alla droger förutom alkohol och tobak ska vara olagliga.

Till Maria Larsson skulle jag vilja fråga: Vem har någonsion sagt att det är en bra idé att sälja cannabis till personer under 18 år? Och vem har någonsin sagt att cannabis är helt ofarligt? Men idag, i Sverige där cannabis är förbjudet, förekommer ju ingen kontroll av ID för den som köper cannabis överhuvudtaget.

Vad gäller farlighetsargumentet så faller det ju på sin egen inkonsekvens: Staten (i förlängningen Maria Larsson själv) säljer redan den oerhört farliga drogen alkohol.

Jag har tagit del av vetenskapliga studier som säger att den kognitiva förmågan sänks för den regelbundne cannabisanvändaren. Men denna studie gjordes på möss som var i en ålder som motsvarade 12-17 år i människoålder. De fick inta cannabis motsvarande en joint på 0,5 gram hasch för en människa, varje dag i veckan under den period som motsvarar mössens allra känsligaste ”tonårstid”. Under dessa omständigheter fick de stora kognitiva problem jämfört med kontrollgrupperna.

Men återigen, vem har sagt att det ska vara lagligt att sälja cannabis till människor under 18 år?! Och dessutom, möss är möss och människor är människor. Oavsett vad John Steinbeck skulle säga om saken. Jag har många andra invändningar mot Larssons usla argumentering men jag återkommer till dem i senare inlägg.

Men det allra värsta med debbatten var enligt mig två andra saker än Maria Larssons usla argument: Med den lilla kunskap jag har i psykologi och NLP så såg jag väldigt tydliga signaler i larssons röst, tal och ansiktsuttryck som säger mig att hon ljuger. Hon ljuger inte om att hon även fortsatt vill att cannabis ska vara olagligt. Vad hon ljuger om är orsakerna. Maria Larsson är emot en cannabislegalisering för att hon har en nevrotisk eller till och med negativ inställning till njutning. Även om man betalar sin skatt, sina skulder och sina räkningar och i övrigt, förutom att man köper den olagliga drogen cannabis, är laglydig, så är det stora problemet njutningen.

Att någon njuter på ett sätt som Maria Larsson inte vill eller vågar prova eller om någon kan antas njuta mer än Maria Larsson, då ska detta inte få förekomma. Detta är det stora problemet för Larsson. Hon vet mycket väl, lika väl som Camilla Lindberg, du som läser detta och jag, att i Nederländerna så kollar coffeeshoppersonalen kundens ID för att försäkra sig om att personen är över 18 år.

Larsson vet mycket väl att alkohol är minst lika farligt som cannabis och att farlighetsargumentet därmed faller. Larsson vet nog också om att försämringarna av de kognitiva förmågorna uppstår under helt andra omständigheter än att en vuxen person vid ett enstaka tillfälle provar eller för den delen då och då röker en joint.

Men njutning är djupt problematiskt. I Sverige. I andra länder, USA, till exempel. För Maria Larsson. För många svenskar. På grund av kristendomens enorma påverkan, inflytande och makt.

Och så får vi inte heller glömma att njutning, än idag, även för många som inte likt Larsson är religiösa, är sterakt förknippat med den enda onödiga känslan: Skam. Trots att vi betalar vår skatt, våra CSN-skulder, våra räkningar, inte bryter några andra lagar och inte skadar någon annan än möjligtvis oss själva så måste vi skämmas.

Djupt där inne i Maria Larsson så är det detta som är det egentliga skälet till att hon tycker som hon gör om ni frågar mig. Jag kommer att skriva mer om varför skam är den enda onödiga känslan, om den nevrotiska och oerhört negativa synen på njutning och om Maria Larssons dåliga argument många fler gånger men för mig är det sammanfattningsvis glasklart: Camilla Lindberg vann debatten. Stort.

Om nlpmannen

Oscar Solberger, 34 år, väldigt fascinerad av NLP. Jag älskar teater, film, musik, böcker och att resa. Jag är med i Nätverket svart måndag, Greenpeace, Humanisterna, Liberatis kärntrupp, mailinglistan Djungel och ser mig som liberal med många gröna drag.
Det här inlägget postades i Alkohol, Alkoholism, Cannabis, Droger, Evidens, Fakta, Förmynderi, Frihet, Hasch, Liberalism, Marijuana, Narkotika, Narkotikapolitik, Njutning, NLP, Politik, Psykologi, Skam, Vetenskap och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Handlar det egentligen om den hemska njutningen?

  1. Katten skriver:

    Jättegammalt inlägg, men fan.. Jättebra skrivet! 🙂
    Ja, hon är mycket medveten om att hennes argument inte är hållbara men håller fast vid dem för att de fortfarande funkar här i Sverige.

Kommentera

