Ibland får man lov att besöka klubben för inbördes beundran.

 

Michael Gajditza

Michael Gajditza

Att ”dunka rygg” i en klubb för inbördes beundran är oftast dels fel och lite förutsägbart och tråkigt. Om Carl Bildt skriver ett positivt blogginlägg om Anders Borg så  är det lite fantasilöst och det vore mer intressant om han istället höll med om något som Maria Wetterstrand eller Mona Sahlin har sagt.

Dock så finns det vissa grundprinciper inom poltisk, filosofisk och samhällsdebatt som avgör om man är en god debattör eller inte, faktiskt oavsett vilka åsikter man framför.

Så i dagens politiska inlägg ger jag mig själv lov att hylla lite internt, i detta inlägg ska jag nämligen berömma en annan medlem i projektet Liberaldemokraterna, Michael Gajditza.

Han driver bloggen Svensk myndighetskontroll som arbetar mot myndighetsmissbruk och mot att statliga verk och myndigheter trampar på den lilla människan.

Det finns många bra bloggar men en del missar detta med att vara källkritisk och att hålla reda på evidens, vetenskapliga bevis, statistik och tolkning av dessa och kalla, hårda, torra fakta.

Svensk myndighetskontroll gör ytterst sällan misstag av den här typen. Michael Gajditza är enligt mig oerhört noga att kontrollera källor, av de många bloggar jag läser är han allra bäst på detta.
Man kan tycka att skatterna i Sverige ska höjas och framföra argumentationsanalytiskt giltiga argument för det. Jag tycker tvärtom och då framför jag giltiga argument för motsatsen. Man kan framföra åsikten att vi ska ha kraftigt skärpta straff i Sverige och framföra giltiga eller ogiltiga argument för detta och ta upp vad detta skulle kosta eller om man skulle spara pengar på detta, hur mycket och hur. Och att hålla ordning och reda på de politiska argumenten handlar ibland faktiskt om just detta: Kostnader, ekonomi och därmed plus och minus. Att med en miniräknare kunna räkna fram vad ett visst politiskt förslag kostar i kronor.

Politik handlar alltså till en del om vanlig hederlig matematik.

Ett av Svensk myndighetskontrolls senaste inlägg handlar om Sverigedemokraternas förslag inom rättspolitiken. De vill, som jag antar att ni redan vet, ha hårdare, längre straff. Och de har räknat ut vad deras betydligt längre fängelsestraff skulle kosta i skattekronor om deras förslag blev verklighet. Eller har de verkligen gjort det? Har de verkligen  tagit fram miniräknaren och räknat?

Det verkar vid närmare granskning inte alls som om de har gjort det.

Genom att helt enkelt ringa några telefonsamtal till bland annat Kriminalvården och sätta sig en stund med SD:s förslag framför sig och en miniräknare så visar Michael Gajditza att SD har räknat fel på minst 16 miljarder kronor! Deras kraftigt förlängda fängelsestraff skulle kosta minst 16 miljarder mer än vad de själva har kommit fram till.

Man kan hävda att längre straff är bra, (jag gör det inte) man kan påstå att man inte alls är emot invandrare (är det någon som tror dem?) eller graderar invandrare lägre än svenskar men det man aldrig kan komma ifrån är att 10+10=20, inte 3.

Om nlpmannen

Oscar Solberger, 34 år, väldigt fascinerad av NLP. Jag älskar teater, film, musik, böcker och att resa. Jag är med i Nätverket svart måndag, Greenpeace, Humanisterna, Liberatis kärntrupp, mailinglistan Djungel och ser mig som liberal med många gröna drag.
Det här inlägget postades i Argument, Argumentationsanalys, Bevis, Evidens, Fakta, Frihet, Liberaldemokraterna, Liberalism, Matematik, Politik, Statistik. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ibland får man lov att besöka klubben för inbördes beundran.

  1. Michael Gajditza skriver:

    Kort och gott, Tack!
    Den som påstår att han inte blir glad över beröm ljuger och jag blev glad! 🙂

    • nlpmannen skriver:

      När man inte ens klarar av grundläggande matte (SD) så förtjänar blogginlägg om detta att tas upp även i andra bloggar. 🙂

Kommentera

