Rocky+Martin Kellerman+Bonniers+Judar=Judehat?

Rocky

Rocky

Nyligen så tog Dagens Nyheter bort en strip av serien ”Rocky” från DN:s hemsida. Strippen syns högst upp i detta inlägg. ”Rocky” ritas och skrivs av Martin Kellerman.

DN:S kulturchef Björn Wiman säger att stripen togs bort för att den är antisemitisk.

Jag blir så trött! Skulle alltså Martin Kellerman vara judehatare på grund av budskapet i denna strip? Jag har läst varenda Rocky-strip ända sedan 1990-talet och jag har sett, läst och hört mängder med intervjuer av Martin Kellerman och måste säga att jag har något så oerhört svårt att tro att Martin Kellerman är ens i närheten av att vara antisemit. Och att hans alterego Rocky skulle vara judehatare tror jag inte heller ett endaste dugg på.

Stripen tolkar jag helt enkelt som satir, sarkasm, ironi och snarast en drift med konspirationsteoretiker och judehatare.

Och så den andra delen i detta: Att ta bort stripen från DN:S hemsida. Det är enligt mig censur. Och vi ska inte ha censur i det här landet. Ingenting blir bättre av att ta bort stripen från hemsidan, ens om den vore antisemitisk.
Liberaldemokraterna vill ha 100% informationsfrihet och 0% censur.

Om nlpmannen

Oscar Solberger, 34 år, väldigt fascinerad av NLP. Jag älskar teater, film, musik, böcker och att resa. Jag är med i Nätverket svart måndag, Greenpeace, Humanisterna, Liberatis kärntrupp, mailinglistan Djungel och ser mig som liberal med många gröna drag.
Det här inlägget postades i Antisemit, Antisemitism, Bonniers, Censur, Frihet, Humor, Informationsfrihet, Judehat, Judehatare, Komik, Liberaldemokraterna, Liberalism, Politik, Pressfrihet, Tecknade serier, Tryckfrihet, Underhållning, Yttrandefrihet. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Rocky+Martin Kellerman+Bonniers+Judar=Judehat?

  1. Matilda Farmer skriver:

    Tydligen ar det viktigare att vara anti-humor och pro-radsla-for-att-stota-sig-med-publishing-folk, an att fa folk att lasa den har strippen och inse vilken lojlig fraga det egentligen ar.

  2. Jonny skriver:

    Ta reda på vad censur betyder och pröva igen.

    • nlpmannen skriver:

      Jonny, jag vet mycket väl vad censur betyder och försöka igen behöver jag inte göra eftersom jag lyckades redan första gången.

Kommentera

