Privatlivets helgd gäller även kungen.

 

Tjuvlyssnare.

Tjuvlyssnare.

Nyligen har boken ”Carl den 16:e Gustav-den ofrivillige monarken” kommit ut. Den är skriven av Thomas Sjöberg, Tove Meyer och Deanne Rauscher.

Den handlar om hur kungen har festat med så kallade ”kaffeflickor” och strippor och hur kungen ska ha varit otrogen samt hur han, enligt författarna och vissa källor, har haft kontakt med maffian.

Jag är republikan. Mina starkaste argument för detta är att det är både otidsenligt, omodernt och odemokratiskt att makt eller privilegier ska ärvas. Att införa republik är dock långt ifrån den viktigaste frågan för mig.

Helt oavsett om vi i Sverige har monarki eller republik så tycker jag att huruvida presidenten, kungen eller drottningen har varit otrogen, supit och festat eller tittat på strippor är totalt ointressant för någon annan än de strippor som strippat för honom eller henne och de män eller kvinnor som han har varit otrogen med och i sin tur drottningen eller presidentfrun eller presidentmaken. 

För mig och dig som läser detta så är kungens handel och vandel inget vi ska lägga oss i så länge det inte handlar om just olagligheter. Då och först då är kungens angelägenheter våra. Att kungen sedan inte kan dömas för något brott (om jag nu inte har missförstått juridiken runt den svenska monarkin) är självklart ett problem men varken otrohet, supande eller att titta på strippor är brott.

Åtminstone i juridisk mening. Och som liberaldemokrat så menar jag ju att vi alla skulle må bäst av att lägga skammen på hyllan och ta bort signal och morallagar ur lagboken. Vi ska ångra oss om vi har skadat någon men skam av den sort vi rullar oss i just nu är enbart av ondo.

Kungen och vi alla andra behöver en privat sfär och privatlivets helgd är värd att försvaras. Jag talar givetvis inte om några dumma nya lagar i form av fotoförbud eller liknande men jag tycker faktiskt att granskningar av kungen och kungafamiljens apanage och övriga ekonomi och liknande är oerhört mycket viktigare och intressantare än vad de gör på fredag och lördagsnätter.

Fram tills det att vi har republik: Otrohet i ett monogamt förhållande är väldigt trist och sorgligt och ett svek. Men låt de berörda parterna reda ut det sveket. Oavsett om otroheten har varit i eller utanför kungahuset.

Om nlpmannen

Oscar Solberger, 34 år, väldigt fascinerad av NLP. Jag älskar teater, film, musik, böcker och att resa. Jag är med i Nätverket svart måndag, Greenpeace, Humanisterna, Liberatis kärntrupp, mailinglistan Djungel och ser mig som liberal med många gröna drag.
Det här inlägget postades i Författning, Grundlag, Konstitution, Kungafamiljen, Kungahuset, Kungen, Monark, Monarki, Prata bakom ryggen, Privat sfär, Privatliv, Privatlivets helgd, Skitsnack, Skvaller, Statskick. Bokmärk permalänken.

Kommentera

