Öppenhet, Wikileaks, digitala krig, demokrati, Julian Assange och Spartacus.

Nu blev det återigen ett långt uppehåll på min blogg. Jag förstår att alla mina 10 000-tals läsare är djupt besvikna. Men nu kommer ett nytt inlägg. 🙂

 

Wikileaks är en hemsida som publicerar hemliga dokument som har ”läkts” dit av militärer och andra. Sidan drivs av Julian Assange och nu är han misstänkt för att ha begått våldtäkt . Wikileaks har publicerat dokument av den typen om USA:s havanden och göranden runtom i världen att många amerikaner har blivit rosenrasande och anser att Assange är en förrädare och Sarah Palin har tydligen sagt att hon tycker att Assange ska avrättas.

Spaltkilometer har skrivits om Wikileaks och Julian Assange, om diplomatkåren runt om i världen, om USA:s militär, om press, tryck och yttrandefrihet och om dess gränser, om vad som är förräderi och vad som bara är god journalistik, om det finns information som ska vara hemlig och vilken information det i sådana fall är. Besserwissrar och förståsigpåare av allsköns kvalisorter uttalar sig tvärsäkert dels om de påstådda våldtäkterna, dels om Assange som person, dels om de politiker, diplomater, militärer och andra som omnämns och om dokumenten i sig, om juridik, pressetik, utrikespolitik, diplomati, journalistik, informationsteknik, meddelaranonymitet med mera.

Jag är ingen expert. Men jag tycker trots det några olika saker i frågan. Dels så tycker jag att det är självklart att skilja på Wikileaks och Julian Assange. Han är allvarligt talat ointressant som person. Även hans eventuella brott struntar jag i. Döms han så ska han avtjäna sitt straff och att våldta är vedervärdigt, frikänns han så har han inte våldtagit. Eller rättare sagt: Han kan i och för sig bli oskyldigt dömd eller bli friad trots att han är skyldig.

Alldeles oavsett detta så bryr jag mig faktiskt inte om detta. Inte mer än att våldta är hemskt. Punkt slut.

Wikileaks är dock något helt annat än Assange.

Ska vi ha så stor genomskinlighet och öppenhet som möjligt eller ska vi inte ha det? Det är grundfrågan. Vilket slags samhälle ska vi ha? Jag röstar för att vi ska ha en värld där Wikileaks får finnas och fortsätta sin verksamhet. Jag vill inte ha en tyst och censurerad eller sluten värld. Ja, vissa dokument som Wikileaks har publicerat är nog kändisskvaller. Ja, vissa dokument kan nog ha varit direkt olämpliga att publicera alls. Men som princip är största möjliga insyn i Farbror Statens göranden oerhört viktig. Den principen försvarar och stärker demokratin.

Därför tänker jag snart att publicera ett eller flera dokument från Wikileaks här på min blogg för att visa att:

Jag är Spartacus.

Jag är Wikileaks.

Om nlpmannen

Oscar Solberger, 34 år, väldigt fascinerad av NLP. Jag älskar teater, film, musik, böcker och att resa. Jag är med i Nätverket svart måndag, Greenpeace, Humanisterna, Liberatis kärntrupp, mailinglistan Djungel och ser mig som liberal med många gröna drag.
Det här inlägget postades i Öppenhet, Övervakning, Demokrati, Diplomat, Diplomati, Genomskinlighet, Informationsfrihet, Insyn, Integritet, Journalist, Journalistik, Julian Assange, Militären, Politik, Politiker, Pressfrihet, Tryckfrihet, USA, Wikileaks, Yttrandefrihet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

